Wednesday 9 May 2012

Ceramah bahaya dadah.


     Ceramah bahaya dadah telah diadakan pada hari Rabu bersamaan 9 Mei 2012 bertempat di surau Ariffin Puteh SKBS. Sesi ceramah selepas rehat itu telah disampaikan oleh Encik Mohamad Yalal Bin Long. Beliau merupakan pegawai penolong persekitaran. Encik Yalal ini juga telah menyampaikan ceramah ketika kursus jenazah para guru SKBS di Masjid Sungai Seluang pada April lalu.

Murid perempuan yang senantiasa fokus
    Ceramah ini hanya membabitkan murid tahap dua iaitu tahun 3, 4, 5 dan 6 sahaja. Manakala murid tahun satu dan dua dijalankan P&P seperti biasa.

Aishah tidak sanggup melihat slaid @ melihat Cikgu Padhilah..hehe
     Ceramah yang berlangsung selama 2 jam itu memberi info tentang pengaruh dadah yang bermula dari rokok yang memudaratkan sehingga kepada AIDS yang tidak mempunyai ubat.

    Penayangan slaid gambar-gambar luka akibat AIDS yang mengerikan membuatkan murid-murid berasa jijik dan ada yang berpaling ke belakang serta menutup mata kerana tidak sanggup untuk melihat.

    Diharapakan agar ceramah seumpama ini ada susulan supaya anak-anak ini tidak mendekati rokok dan dadah sama sekali.

*** Jika dadah itu haram. Rokok juga haram. Namun perokok-perokok tegar tetap mempertahanakan rokok walaupun sudah difatwakan haram pada 1995. Fikir-fikirkanlah bahawa jika sayangkan Nabi dan mengikut sunnah baginda justeru ikutlah baginda dengan tidak merokok kerana baginda juga tidak merokok.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...